Türkiye’de perakende sektörü, üretim sıkıntıları ve ekonomik durgunluk nedeniyle ciddi bir tehdit altında. Sektörün önde gelen isimleri, önümüzdeki aylarda ürün bulmakta zorlanılacağı uyarısında bulundu.
Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, “Bizi büyük bir felaket bekliyor, 6 ay sonra ürün bulamayacağız. Devlet, hazır giyim ve tekstili gözden çıkardı” sözleriyle durumu özetledi.
“Üretici Bulmakta Sıkıntı Çekeceğiz”
Artaş Holding’in düzenlediği “Perakendede 30 Yıl” etkinliğinde konuşan Abdullah Kiğılı, hazır giyim üretimindeki gerilemeye dikkat çekti:
“İş öyle bir noktaya gidiyor ki üretici bulmakta sıkıntı çekeceğiz. Anadolu’da fabrikalar kapanıyor, üretim Mısır’a kayıyor. Bizi bekleyen en büyük felaket bu. 6 ay sonra üretim duracak, malı nasıl yerine koyacağız?”
Kiğılı, perakende sektörünün AVM’lerle büyüdüğünü belirterek, AVM’lerin yaşaması gerektiğini de vurguladı:
“AVM’ler olmazsa büyüyemeyiz. Kapanmaması için mücadele ettim. Bugün 70 vilayette 200’ün üzerinde Kiğılı mağazamız var ama üretim olmadan bunların anlamı kalmaz.”
Çetinsaya: “Artık Yeni AVM Yapmak Zor”
Artaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya, Türkiye’de perakende sektörünün doyuma ulaştığını ve yeni AVM yatırımlarının artık çok zor olduğunu belirtti:
“Şu an Türkiye’de 450 AVM var. Biz en son Tema World’ü yaptık, 240 milyon dolar harcadık. Artık yeni AVM yapmak kolay değil. Bundan sonra mevcutları yenileyerek, geliştirerek yolumuza devam edeceğiz.”
Çetinsaya, 1990’larda yaşanan büyüme dönemini hatırlatarak, bugünkü maliyet baskısının sektörün önündeki en büyük engel olduğunu ifade etti.
Vahap Küçük: “Enflasyonu Düşüremeyiz, Maliyetleri Yönetmeliyiz”
LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük ise sektörün içinden geçtiği dönemi “zor ama öğretici” olarak niteledi:
“Bugün 55 bin kişiye istihdam sağlıyoruz. AVM’ler olmasaydı bu kadar büyüyemezdik. Ancak şimdi zor bir dönemden geçiyoruz. Enflasyonu, faizi düşürme imkânımız yok ama işlerimizi nasıl daha iyi hale getirebiliriz, maliyetlerimizi nasıl yönetebiliriz, buna odaklanmalıyız.”
Küçük, LC Waikiki’nin 59 ülkede 1300 mağazaya ulaştığını hatırlatarak, Türkiye’de edinilen tecrübenin global büyümenin temeli olduğunu söyledi.
Sektörde Endişe Hakim
Son dönemde artan konkordatolar, iflaslar ve üretimin yurtdışına taşınması, perakende sektörünü darboğaza soktu.
Sektör temsilcileri, devletin hazır giyim ve tekstil sektörünü yeniden stratejik öncelik haline getirmesi gerektiğini belirtiyor.
