Ekonomim.com yazarı Aysel Yücel’in analizine göre navlun fiyatları yüzde 50 geriledi, armatörler sefer iptallerini rekor seviyeye çıkardı.
Korumacılık dalgası ve ek gümrük vergilerinin baskısı altındaki deniz taşımacılığı sektörü, pandemi dönemindekinden bile daha ağır bir daralma yaşıyor.
Yücel: “Navlundaki düşüş, 2026 sözleşmelerini tehdit ediyor”
Ekonomi muhabiri Aysel Yücel, Ekonomim.com’daki köşe yazısında küresel konteyner taşımacılığındaki sert daralmayı detaylı verilerle ortaya koydu. Yücel, navlundaki hızlı gerilemenin yalnızca armatörlerin kârını değil, 2026 sözleşmelerini de tehlikeye attığını belirtti.
Yücel’in aktardığı verilere göre Drewry Dünya Konteyner Endeksi (WCI) eylül sonunda 2.000 doların altına indi ve bu hafta 1.650 dolar seviyesine geriledi. Bu, Ocak 2024’ten bu yana en düşük seviye. ABD–Çin hattı başta olmak üzere Uzak Doğu–Avrupa rotalarında da benzer düşüşler yaşanıyor.
Ticaret savaşları ve yeni vergiler etkili
Yücel, ABD Başkanı Donald Trump’ın bu yıl başında yürürlüğe koyduğu yeni gümrük vergilerinin deniz taşımacılığı talebinde keskin bir düşüşe yol açtığını vurguluyor.
Yazısında şu tespiti yapıyor:
“ABD’nin Çin’den ithalatı yüzde 27, ihracatı ise yüzde 42 azaldı. Bu tablo, navlun piyasasında pandemi dönemini aratmayacak bir sarsıntı yarattı.”
“Amaç kriz yönetimi değil, fiyat istikrarı”
Yücel’in yazısında yer verdiği Better Supply Chains Baş Analisti Bart De Muynck, armatörlerin bu kez kriz değil, piyasa istikrarı peşinde olduğunu söylüyor:
“Armatörler, pandeminin ilk günlerinden beri görülmemiş yoğunlukta sefer iptali yapıyor. Ancak bu defa fiyat istikrarını korumak istiyorlar.”
Project44 verilerine göre yalnızca ekim ayında Çin’den ABD’ye 67, ters yönde 71 sefer iptal edildi — bu rakamlar pandeminin zirve dönemini bile aştı.
Yücel: “İhracatçı için fırsat, armatör için risk”
Yücel, Drewry uzmanlarının öngörülerine dayanarak 2026 sözleşme sezonunun ihracatçılar için fırsat, armatörler içinse risk anlamına geldiğini vurguluyor.
Jefferies Yatırım Bankası verilerine atıfta bulunan Yücel, navlun oranlarının 2023 sonundan bu yana ilk kez taşıma operatörlerinin maliyet seviyesinin altına indiğini hatırlatıyor.
Sonuç: Yücel’den küresel ticarete uyarı
Aysel Yücel yazısında, kısa vadede düşük navlunların ihracatçı için avantaj yaratsa da, uzun vadede tedarik zincirinde kalıcı bozulmalar riski taşıdığına dikkat çekiyor:
“Bu tablo sadece lojistik sektörünü değil, küresel ticaretin dengesini de yeniden şekillendirebilir.”
KAYNAK – ekonomim.com/
